ALV - Verslag


Notulen Algemene Ledenvergadering Park Hoeven 27 mei 2025


1.  Opening
Om 20.00 uur opent de voorzitter de vergadering en neemt de agenda door. In het clubgebouw zijn 41 leden aanwezig. De presentielijst is gescand opgeslagen.

Afwezig met kennisgeving: Gidi Bullens, George Stiekema, René van der Vleugel, Bert Blom, Jeroen Smulders, Ed Kooijmans.

 

Aanwezige bestuursleden: Yvonne Kooijmans (Voorzitter), Sander van der Ven (Penningmeester), Janette van der Vleugel (Secretaris), Gerard van der Ven (Facilitair),

Eddy Janssen (CCT) en Arnold Moolhuizen (CTRZ).


2.  Ingekomen stukken en mededelingen.

Er zijn geen ingekomen stukken en/of mededelingen. 


3.  Vaststellen verslag ALV van 26 november 2024

Dit verslag is gepubliceerd op onze website www.parkhoeven.nl en ligt voorafgaand aan deze ALV ter inzage in het clubgebouw. Er zijn hierover geen vragen, op- en/of aanmerkingen en hiermee zijn deze notulen unaniem goedgekeurd.


4.  Jaarverslag 2024

A.  Algemeen

Het jaarverslag 2024 is gepubliceerd op onze website en lig voorafgaand aan deze ALV ter inzage in het clubgebouw.

Yvonne Kooijmans neemt het woord en licht in het kort de gebeurtenissen in 2024 toe.

In 2024 is onze nieuwe penningmeester, Sander van der Ven, toegetreden tot het bestuur en is een begin gemaakt aan de overgang naar nieuwe administratieve systemen. De website van Park Hoeven is compleet vernieuwd, bardiensten gaan met pushberichten openbaar en in 2025 zal steeds meer administratie gedigitaliseerd gaan plaatsvinden.

Dankzij de inzet van een goed team, ledenadministratie, boekhouding en bankzaken bleven de financiële zaken tijdens deze overgangsperiode goed doorlopen.

Behalve de penningmeester vonden in 2024 geen bestuurswisselingen plaats. Er is een vacature voor Voorzitter Jeugdcommissie, deze wordt momenteel waargenomen door Janette van der Vleugel.
 

De financiële positie van Park Hoeven is nog steeds uitstekend. Mede door het afsluiten van een scherp energiecontract, maar ook door het goed sturen op cijfers rondom trainingen en het alert zijn op prijsverhogingen, hebben we de financiële positie van Park Hoeven weer mogen stabiliseren.

Het ledenaantal is in het afgelopen jaar enigszins gedaald: op 01-01-2024 was het ledenaantal 728, op 01-01-2025 was dat 693.

 

B.  Commissie Facilitaire Zaken

Gerard van der Ven licht toe:

Bardiensten

In 2024 zijn er in totaal 1.596 bardiensten geweest, waarvan 573 bardiensten vervuld zijn door een vaste barmedewerker en 1.023 bardiensten door leden. Er waren in 2024 minder bardiensten nodig, omdat de horeca 3 dagdelen per week gesloten was. Tijdens de diverse toernooien in 2024 zijn 46 hapjesdiensten en 55 tafeldiensten vervuld door leden.
 

Facilitaire Zaken

In 2024 heeft de Gemeente Maashorst gezorgd voor nieuwe beplanting op ons park. Samen met de onderhoudsploeg heeft Wim Verburg op het park een beregeningsinstallatie aangelegd en kan het hele park nu besproeid worden.

De kelder is zoveel mogelijk waterdicht gemaakt, helaas blijven we last houden van het hoge grondwaterpeil.

In het afgelopen jaar is de fietspoort en het aangrenzende hekwerk vervangen en is er een nieuwe koffiemachine in gebruik genomen.
 

M.b.t. de bardiensten geeft Leo van Berkel aan dat hij enkele keren heeft meegemaakt dat er geen bardienstmedewerker aanwezig was. Gerard antwoordt dat er op dat moment contact wordt opgenomen met de betreffende persoon. Yvonne vult aan dat problemen met de bardienst kenbaar gemaakt moeten worden bij Gerard of Desiree Amukwaman. Zij ondersteunt Gerard bij de bardienstplanning.
 

Frank Wijnoogst merkt op dat er ook niet altijd een bardienst ingevuld is. Aan het eind van elke maand wordt er een mail verstuurd met openstaande bardiensten naar leden die nog niet alle bardiensten hebben vervuld, aldus Gerard. Ary Stuifbergen geeft aan dat wellicht “No Show” met boete een optie is.
 

Ton Duurland zou graag zien dat cappuccino weer met 2 kopjes tegelijk gemaakt kon worden. Dit voorstel wordt door de barcommissie meegenomen.

 

C.  Commissie Competitie en Trainingen

Eddy Janssen neemt het woord:

Het aantal deelnemers aan de competitie en trainingen is bij de senioren al jaren vrij stabiel. Bij de jeugdleden is een dalende tendens te zien. Meer kinderen kiezen voor minder prestatief tennis. Ook de betrokkenheid van jeugdleden en ouders loopt terug. Belangrijk is dat er meer vrijwilligers komen t.b.v. de jeugd, zodat we toernooien, competitie en andere activiteiten kunnen blijven organiseren.

 

D. Commissie Toernooien en Recreatieve Zaken

Arnold Moolhuizen licht in het kort enkele activiteiten van deze commissie toe:

2024 is wat de CTRZ betreft goed verlopen. Er was een lichte daling te zien bij het aantal deelnemers tijdens de 50+ ochtenden, vanwege geblesseerde ouderen die moesten stoppen terwijl er geen nieuwe aanwas kwam.
 

In 2024 is de Interne Competitie weer nieuw leven ingeblazen door een aantal enthousiaste dames. Deze competitie met afsluitende tennisbingo was een enorm succes!

Het lentetoernooi in het voorjaar, met dagprijzen, is erg goed ontvangen.

 

E. Jeugdcommissie

Bart Verheijden neemt, als lid van deze commissie, het woord:

Zoals eerder aangegeven heeft de jeugdcommissie dringend behoefte aan ouders die deze commissie komen ondersteunen. De huidige jeugdcommissie bestaat voornamelijk uit leden die zelf geen kinderen hebben die tennissen en/of padellen, waardoor de verbinding soms ontbreekt. Dankzij de inzet van deze vrijwilligers hebben wij tóch in het afgelopen jaar weer mooie activiteiten weten te organiseren, zoals o.a.:

Het Gees Terband Toernooi met zowel tennis als padel, in de herfstvakantie, was een groot succes met maar liefst  130 deelnemers. Aan het Glow in the Dark tennis hebben veel kinderen met veel plezier meegedaan.

Het jeugdkamp, waarbij dit keer ook vriendjes en vriendinnetjes uitgenodigd waren, was weer erg geslaagd.

De introductielessen via Sjors Sportief hebben 18 aanmeldingen opgeleverd.

In 2024 is de activiteiten-app voor ouders en jeugdleden (16+) gelanceerd, waarin de diverse jeugdactiviteiten gepromoot worden en hulpvragen worden neergelegd.
Ook is er, om te kunnen inspelen op de behoeften van ouders en kinderen en om te ontdekken wat er zoals speelt, een enquête gehouden onder de 125 jeugdleden en hun ouders. Naar aanleiding hiervan hebben we 23 reacties ontvangen.

Yvonne vult aan dat er steeds meer samenwerking plaatsvindt met andere verenigingen binnen de Gemeente Maashorst.


5. Balans- en resultatenrekening

Penningmeester, Sander van der Ven, geeft een toelichting op de balans- en resultatenrekening van het verenigingsjaar 2024. Op het scherm zijn de financiële overzichten te zien. Park Hoeven is in financieel opzicht nog steeds een gezonde vereniging.
 

De focus lag het afgelopen jaar op energiekosten en trainingen. Het afsluiten van een goed energiecontract heeft een behoorlijke daling in de energiekosten opgeleverd.
 

Ook waren de kosten voor trainingen lager, omdat er goed is gekeken naar de grootte van de groepen en de daarbij behorende kosten.
 

Leo van Berkel vindt de huidige horecaprijzen vrij hoog, ook in vergelijking met andere verenigingen. Volgens Yvonne was een prijsaanpassing nodig omdat met name bier en koffie erg duur zijn geworden. De marge op de prijzen is goed, omdat wij met vrijwilligers werken. Verdere ontwikkelingen blijven wij nauwkeurig volgen. Uiteraard zijn suggesties altijd welkom.

 

6.  Bevindingen van de kascontrolecommissie

De kascontrolecommissie 2024 bestaat uit de leden Rob van den Akker, Joop van Oorsouw en Marc Janssen.

Rob van den Akker neemt het woord:
Op 21 mei 2025 heeft de kascommissie de jaarlijkse kascontrole gedaan. Vanuit het bestuur waren Yvonne Kooijmans en
Sander van der Ven aanwezig. De kascommissie heeft geen onrechtmatigheden geconstateerd. Rob adviseert het bestuur hiervoor décharge te verlenen. Alle aanwezige leden stemmen hiermee in bij handopsteking.

Yvonne bedankt Sander, maar ook Tineke de Best en Kim Nooijen voor hun inspanningen bij de implementatie van het nieuwe boekhoudsysteem. Kim Nooijen heeft aangegeven dat zij, na zich 16 jaar te hebben ingezet voor de boekhouding, haar vrijwilligerswerk hiermee beëindigt.

 

7. Benoeming van de kascontrolecommissie voor het verenigingsjaar 2025

Joop van Oorsouw treedt af als commissielid. Kees-Jan Leliveld en Ronald Verstraten stellen zich beschikbaar, waarmee de kascommissie voor het verenigingsjaar 2025 zal bestaan uit Rob van den Akker, Marc Janssen en Kees-Jan Leliveld/Ronald Verstraten.

 

8. Verkiezing bestuursleden

Arnold Moolhuizen neemt afscheid als bestuurslid CTRZ. Yvonne bedankt Arnold voor zijn inzet. Tijdens de komende medewerkersavond zal Arnold nog in het zonnetje worden gezet.

Djorgo Gubbels wordt voorgesteld als Voorzitter Toernooien, waarbij Arnold zich voorlopig nog zal blijven inzetten voor Recreatieve Zaken. Voorzitter Recreatie is vacant.

Djorgo is sinds 1984 lid van Park Hoeven en geeft aan dat hij toernooien een andere vorm wil geven, zoals dagtoernooien en 2-weekse toernooien. Djorgo zal Arnold ondersteunen bij de recreatieve activiteiten.

Bij handopsteking stemmen alle aanwezige leden in met de aanstelling van Djorgo Gubbels als Voorzitter Toernooien. Het bestuur wenst hem hierbij veel succes.


9. Voorstellen en berichten van het bestuur

9.1 Onderhoud

Gerard van der Ven licht toe:

Naar aanleiding van diverse klachten van leden en onderzoek door experts is het advies de kunstgras matten op padelbaan 1 en 2 te vervangen. Door het intensief sporten op een relatief klein oppervlak en door krimp en uitzetting zijn de matten versleten en is het noodzakelijk de ondergrond op bepaalde plekken te repareren.

De kosten hiervoor bedragen €15.000,00 excl. BTW.

 

De tennisbanen 3 en 4 zijn eveneens aan de beurt voor onderhoud, zoals het vervangen van het hekwerk, aanpassen van de bestrating, controleren/repareren van de ondervloer en het aanbrengen van nieuwe kunstgras matten.

De kosten hiervoor bedragen €72.000,00 excl. BTW.

 

Mark Verschuren vraagt waarom het stucwerk bij de squashbaan nog niet gerepareerd is. Gerard geeft aan dat de reparatie heeft plaatsgevonden, maar dat er een nieuwe plek is ontstaan die gerepareerd zal worden.

 

Paul van Beek wil graag weten of er een ander materiaal gebruikt gaat worden voor de matten op de padelbanen, zodat deze langer meegaan. Gerard licht toe dat de matten tegenwoordig circa 7-8 jaar meegaan. Yvonne vult aan dat de kwaliteit blijft doorontwikkelen, maar dat suggesties uiteraard altijd welkom zijn bij Gerard.

 

Yvonne vraagt de aanwezige leden toestemming om bovengenoemde kosten vanuit de bestemmingsreserve (€130.000,00) te mogen financieren. Bij handopsteking gaan alle aanwezigen hiermee akkoord.

 

10. Voorstellen van de zijde van de leden

Er zijn geen voorstellen binnengekomen van de zijde van de leden.

 

Yvonne geeft aan dat er vragen zijn binnengekomen met betrekking tot het rookbeleid en licht toe dat het bestuur hierin nog zoekende is, waarbij we als doel hebben in 2025 een rookvrije vereniging te zullen zijn. Hierbij is het niet wenselijk dat er direct buiten het park, bij de hoofdingang en de poort, gerookt zal worden.

 

Frank Wijnoogst merkt op dat de huidige rookruimte onder de overkapping op het terras geen optie is. Yvonne antwoordt dat deze plek aan 1 zijde open is, dus wettelijk gezien is dit dan terras en zou er gerookt mogen worden. Meerdere leden vinden dit geen goede plek, zeker niet in aanwezigheid van kinderen.

 

Per mail is de vraag binnengekomen of er zgn. “fietsnietjes” geplaatst zouden kunnen worden, zodat leden die met een elektrische fiets naar het park komen, hun fiets hieraan kunnen vastleggen.

Dit zal door de onderhoudscommissie bekeken worden.

 

11. Rondvraag

Peter van Duijnhoven wil graag weten wat de stand van zaken is betreffende de 3e padelbaan. Yvonne geeft aan dat de Raad van State uitspraak heeft gedaan en dat Park Hoeven nu in afwachting is van de vervolgactie van Gemeente Maashorst en de procedure bij het ODBN. Besluitvaardigheid hierin ontbreekt, maar er is goede hoop.

Recent hebben Yvonne en Janette een afspraak gehad met Gemeente Maashorst over het financiële gelijkheidsbeginsel. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen de bedragen voor huur van de accommodaties in de vroegere gemeente Landerd en Uden. Deze verschillen zijn nog steeds niet gelijkgetrokken binnen de huidige Gemeente Maashorst.

 

Ivo van Lith heeft een vraag over de competitie. In de winter spelen volgens Ivo 4 teams competitie. Het team van Ivo doet in het voor- en najaar mee, maar wil ook graag in de wintercompetitie meedoen op de vrijdagavond.

Eddy Janssen antwoordt dat er destijds voor gekozen is elk team 2 keer per jaar te laten meedoen met de competitie, zodat er voor iedereen die dat wil de mogelijkheid is om competitie te spelen. Maar we zullen moeten bekijken, als er ruimte is, of er meer mogelijk is. Het is jammer als er banen leeg blijven terwijl er teams zijn die graag op die winteravonden competitie zouden willen spelen.

 

12. Sluiting

Voorzitter, Yvonne Kooijmans, bedankt iedereen voor hun aanwezigheid en bijdrage en sluit deze vergadering om 21.15 uur.


Graag tot de volgende Algemene Ledenvergadering op dinsdag 25 november 2025!